vasael.ir

کد خبر: ۱۲۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ - 11 November 2018

معرفی کتاب|کارآمدی و توانایی فقه سیاسی برای حل معضلات نوظهور سیاسی

وسائل- فقه شیعه با توجه به ویژگیها و ظرفیت هایی که از آن برخوردار است، توانایی و کارآیی لازم در حل معظلات نوظهور اجتماعی و سیاسی در عصر حاضر را داراست. این پویایی نظام فکری به برکت بسترهایی است که برای حضور و جولان اندیشه های نو وجدید در درون منظومه فقه سیاسی شیعه وجود دارد.

به گزارش خبر گزاری وسائل کتاب شکوه کارآمدی فقه سیاسی اثر سید محسن فقیهی با این بیان که فقه سیاسی شیعه راه کار های لازم برای برون رفت از مسائل جدید و مستحدثه اجتماعی را دارد نگاشته شده است که در ادامه خلاصه و اهم مطالب کتاب تقدیم  خوانندگان می شود.

فقه سیاسی پس از انقلاب اسلامی وارد عرصه اجرایی و عملیاتی شد و در این مرحله همواره با پرسشهای نو ظهور و چالشهای بسیار مواجه شده است. از طرفی بحث از کارآمدی فقه در چند دهه اخیر با واکنشها و کشمکش های جدی ای روبرو بوده است.

در مقابل نظامهای سیاسی بشری، که بیشتر با هدف تامین نیازهای مادی شهروندان خود پایه گذاری شده اند، فقه سیاسی اسلام از یک سو متناسب با نیازهای متغیر و از سوی دیگر با توجه به نیاز های فطری و وحیانی طراحی شده است و از این رو اصولی ثابت و متغیر را مورد توجه قرار داده است. افززون بر آن، هدف فقه سیاسی برآورده ساختن نیازهای مادی و معنوی بشر به صورت توام و در قالب مولفه های زیربنایی اصول فقه و عناصری کارآمد می باشد که در پاسخ گویی و حل معضلات جامعه در همه اعصار از قوت وتوانایی لازم برخوردار است.

حال با توجه به مطالب فوق، این سوال مطرح است که آیا فقه سیاسی شیعه کارآمدی وتوانایی لازم برای حل معضلات اجتماعی و نوظهور سیاسی را دارد؟

در جواب این سوال باید مطرح کرد که اسلام به عنوان آخرین دین آسمانی و کامل ترین پیام وحی، داعیه دار توانایی و کارآمدی لازم برای اداره جامعه انسانی است و برای نیل به آن، معارف اسلامی را در اختیار بشر قرار داده است لذا در این راستا، ضروری است مولفه های کارآمدی در حوزه فقه سیاسی را مورد پژوهش و مداقه قرار بدهیم.

کتاب شکوه کارآمدی فقه سیاسی در پاسخ به پرسش مذکور این فرضیه را مطرح می کند که فقه شیعه با توجه به ویژگیها و ظرفیت هایی که از آن برخوردار است، توانایی و کارآیی لازم در حل معظلات نوظهور اجتماعی و سیاسی در عصر حاضر را داراست. این پویایی نظام فکری به برکت بسترهایی است که برای حضور و جولان اندیشه های نو وجدید در درون منظومه فقه سیاسی شیعه وجود دارد.

این کتاب که در یک مقدمه و شش فصل ویک نتیجه گیری و جمع بندی تنظیم شده است در مقدمه نویسنده ضرورت پژوهش و تحقیق در حوزه فقه سیاسی را بیان می کند و مورد تاکید قرار می دهد، در فصل نخست با مرور مفاهیم و کلیات به مفهوم فقه سیاسی و کارآمدی و مفاهیم عمده سیاسی دیگر اشاره می کند.

در فصل دوم، نویسنده به بحث از سازوکارهای تاریخی تحول در فقه سیاسی می پردازد و در نگاهی کلی شش دوره از فقه شیعه( عصر تشریع و حضور معصومین، عصر اجتهاد و گسترش دیدگاهها، عصر اعتلا و پایداری فقه سیاسی، عصر رکود، عصر بازسازی و هویت یابی، عصر شکوفایی فقه سیاسی و نظریه ولایت فقه) را مطرح می نماید.

در بخش دوم از مباحث کتاب، نویسنده در فصل سوم سیر تاریخی اجتهاد و جایگاه آن و نقش اجتهاد پویا و تحول گرا با حفظ اصول ثابت در حل معظلات اجتماعی و سیاسی و . . . را مورد بحث قرار می دهد.

در فصل چهارم، بحث عنصر زمان و مکان، کیفیت تأثیر مقتضیات زمان و مکان در اجتهاد، ولایت فقیه و حکم حکومتی مطرح شده است. در فصل پنجم، نویسنده به بررسی معانی عقل، گونه های عقل، سیر تاریخی دلیل عقلی، حسن و قبح عقلی، ملازمه میان حکم شرع وکاربرد قاعده ملازمه اشاره کرده است.

در فصل ششم، تبیین عنصر مصلحت و کاربردهای مصلحت در توانایی فقه شیعه و حل معضلات جامعه مورد توجه نویسنده قرار گرفته است و در آخر، نتیجه گیری و ثمرات آن در اداره جامعه و حل معضلات آن ذکر شده است.

کتاب "شکوه کارآمدی فقه سیاسی"، توسط انتشارات زمزمز هدایت،قم، به قلم سید مهدی فقیهی، در 248 صفحه به چاپ رسیده است.  

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۳۹